Deel 2 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Jaco Berg - WaarBenJij.nu Deel 2 - Reisverslag uit Pythagóreio, Griekenland van Jaco Berg - WaarBenJij.nu

Deel 2

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

12 September 2014 | Griekenland, Pythagóreio

Afgelopen zaterdag ben ik met een groep met de Archipelagos-boot richting het zuiden vertrokken, in het kader van de te verzamelen onderwaterdata. Allereerst maakten we een stop op het onbewoonde eiland Anidro voor twee Noorse onderzoekers die op dit eiland nesten Eleonara-falcons wilden monitoren door webcams in nesten met kuikens te plaatsen. We zijn het eiland opgeklommen om de Noren te helpen met hun project. Vanaf de top geweldig uitzicht over de zee met her en der een eiland.

Daarna vervolgden we de trip naar Lipsi. In de wateren ten zuiden van dit eiland hebben we met onder andere een onderwatercamera beelden gemaakt van de zeebodem. Dit eerste bootonderzoek stond vooral in het teken van een ander project, namelijk het karteren van koraal op dieptes van zo'n 50 - 80 meter. 's Avonds hebben we verschillende eettentjes bezocht om gyros en vis naar binnen te werken om vervolgens op de rustig schommelende boot te slapen.

Tijdens de werkdagen hebben we de zee ten zuiden van Lipsi verkend en zo nu en dan een stop gemaakt om ergens te zwemmen/snorkelen. We hebben door een onderwatergrot gezwommen, waar we enkele meters door een onderwatertunnel onder de rotsen door moesten zwemmen om aan de andere kant te komen. Niemand is verdronken. Tijdens het zwemmen kom je allerlei onderwatergedierte tegen zoals vele soorten vissen, zeeëgels, borstelwormen. Daarnaast ben ik een murene(Muraena helena) van ongeveer driekwart meter tegengekomen, best een creepy wezen.

Woensdag zijn we weer teruggekomen op Samos, om data te verwerken. Eind september volgt waarschijnlijk een soortgelijke bootsessie waarbij meer aandacht is voor zeegras. Voor foto's van de Lipsi-trip, zie facebook.

Groeten!

• 12 September 2014 - 14:42

Ruben:

Bitse gadget die Muraena Helena.
    Een potentiele 'Pirate of the Pancreas' vondst.

• 12 September 2014 - 16:44

Wolter:

Leest als de perfecte mix tussen werk en relaxen. Gaaf, die verschillende disciplines waar je zo mee te maken hebt en waar je je (rots)steentje aan kunt bijdragen. En direct even de Eleonara's valk gezien.

• 14 September 2014 - 11:54

Renee Van Den Berg:

Klinkt alsof het leven heel zwaar is....om jaloers op te worden. Ik ga gauw op Facebook naar de fotos kijken. Ik zie uit naar het volgende bericht.